Google Ads

Google Ads hjælp: Bureau eller konsulent?

Undersøgelser i branchen har vist, at mange små og mellemstore virksomheder spilder op til 25% af deres Google Ads-budget på grund af simple fejl hos deres bureau eller konsulent.

Det betyder, at hvis dit budget er 10.000 kr. om måneden, så mister du 30.000 kr. om året.

Så med mindre du er som ham her, så er det noget du skal gøre noget ved.

At vælge bureau kan føles som et uoverstigeligt bjerg

Hvis du driver forretning online og ikke lægger alle dine æg i SEO-kurven, så er du mødt til at satse på en form for betalt annoncering (PPC) på f.eks. Facebook eller Google.

Måske har du allerede sat dig ind i Google Ads, og ved at du godt kan finde ud af selv at sætte annoncer op. Men det skal vist ikke være nogen hemmelighed, at en succesfuld Google Ads-konto kræver løbende optimering og at din tid er bedre brugt på din egen forretning.

Hvis du finder den rette konsulent eller det rette bureau til at styre dine Google Ads, så tjener du dels flere penge pr. krone brugt og frigiver dels din tid til at gøre det du er god til.

Men hvordan finder man så den eller det rette?

Hvis du spørger i en Facebook-gruppe eller på et forum, så modtager du i massevis af henvendelser fra folk, der mener at de er de bedste. Men hvordan kan du vide at de ikke er nogen af dem, der forårsager tab på 25%?

Vi giver dig en række punkter du skal være opmærksom på, og kan spørge potentielle emner om. Men først skal vi lige tage en anden diskussion.

Skal jeg vælge et stort bureau eller en konsulent?

For hvad er egentlig bedst: at vælge et stort dansk bureau med mange ansatte og kunder, eller en Google Ads-konsulent, der arbejder alene?

Store virksomheder har det med at vælge et bureau til deres online markedsføring. De store stoler mest på de store. Samtidig vil de gerne samle alle discipliner hos én samarbejdspartner.

Det giver fin mening, men vi ser også et stigende antal af virksomheder, selv hos velkendte brands, der begynder at lægge deres Google Ads hos små specialiserede bureauer eller hos selvstændige konsulenter.

Disse har nemlig, hvad de større bureauer savner: hastighed og innovation.

Hvis du gerne vil rykke hurtigere end dine konkurrenter, så kan det være en god idé at gå med en kompetent konsulent, der kan dykke ned i og forstå din virksomhed mere end et stort bureau, hvor du er én blandt mange kunder.

De store bureauer er stærke generalister, men går sjældent dybt ned i en enkelt disciplin som Google Ads.

Det er bedre at være rigtig god til én ting, end at være ok til 10.

Når du skal ud at vælge din næste konsulent til Google Ads, kan du bruge denne liste til at vurdere, om der kan være et match.

1. Tjek for certificeringer

Spørg som den person, der skal arbejde med din konto, som det mindste har bestået Google Ads certificeringseksamenerne.

2. Referencer og tidligere resultater

Husk at certificeringer ikke gør det alene. Det der virkelig tæller er erfaring og tidligere resultater. Spørg ind til hvilke brancher konsulenten har arbejdet med tidligere. Spørg også gerne om hans eller hendes interne processer og workflow i forhold til kontostruktur mv.

Kig på referencer. De fleste konsulenter har firmalogoer fra vedkommendes logo på sin hjemmeside. Du kan også spørge ind til hans eller hendes nuværende kunder. Ring op til et par stykker af dem, og spørg om deres oplevelser og erfaringer med konsulenten.

3. Hvilke KPI’er fokuseres der på?

Værdien af en Google Ads-kampagne ligger i hvilken ROI den genererer. ROI står for Return On Investment, altså hvor meget du tjener pr. krone du bruger på ads.

Tag en dialog med konsulenten om hvilke KPI’er der er vigtige for din virksomhed. Hvis konsulenten lover ting som flere visninger, bedre ads-placeringer eller billigere klik, så har vedkommende ikke forstået hvordan Google Ads skaber værdi for kunden.

4. Hvilken form for rapportering får du?

Det er vigtigt, at du hele tiden kan følge med i hvad konsulenten laver og hvordan det går med dine kampagner.

Vi anbefaler, at du vælger en Google Ads-konsulent, der løbende rapporterer de vigtigste KPI’er hver uge, 14 dage eller måned.

Du kan læse flere gode råd til at vælge Google Ads-konsulent her.

Redaktionen

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter
Del på email