Hvad er SEO? 13 tips til søgemaskineoptimering

SEO handler om at få din side så højt op på Google som muligt, så brugere og potentielle kunder kan finde den. Med den rette søgemaskineoptimering får du masser af organisk trafik, kunder og konverteringer. Her får du 13 tips til din SEO optimering!

Hvad er SEO? SEO er en omfattende disciplin, der handler om at optimere din side, så den ranker højt i søgemaskiner som Google og Bing. Når brugere søger efter information eller produkter på nettet, klikker de nemlig sjældent videre end til side 3, og hvis ikke din hjemmeside er kommet frem på det tidspunkt… ja, så får du desværre ikke ret meget trafik.

Med de rette SEO tips og en god SEO guide kommer du heldigvis langt, og derfor giver vi dig her de 13 vigtigste råd til god søgemaskineoptimering. Følger du dem, kan du ikke undgå at forbedre din sides organiske trafik væsentligt. Læs med og bliv klogere!

SEO tip #1 – Skab indhold med høj værdi

Hvad er SEO? Det absolut vigtigste SEO tip, du kan få, er at opfylde det, man kalder for “search intend”. Det vil sige, at du skal skabe indhold, der matcher brugernes intention med deres søgninger. Er du fx cykelhandler, skal du fokusere på at skabe indhold, som passer til det, dine potentielle kunder leder efter på Google.

Det kunne eksempelvis være, at potentielle kunder til din cykelbiks søger efter billige cykler, brugte cykler, racercykler eller reparation af cykler. Derfor vil det være fordelagtigt for dig at lave indhold, der dækker dette emne, så brugerne finder det, de leder efter.

Tip #2 – Skab indhold af høj kvalitet

Når du laver dit indhold, er et af de bedste SEO tips, at du skal fokusere på høj kvalitet. Det vil sige, at sproget skal være godt og fængende, og dine beskrivelser skal være præcise. Online brugere er superkritiske, og der skal ikke meget til, før man klikker sig væk fra en side igen.

Det er rigtig dårligt for din SEO, fordi det skaber det, man kalder for en høj “bounce rate”. “Bounce rate” betegner, hvor mange brugere, der har klikket sig væk fra din side igen, før de overhovedet har scrollet. En høj “bounce rate” er således udtryk for, at dit indhold ikke er af høj nok kvalitet, der gør det interessant for brugeren.

Tip #3 – Skab SEO-indhold som er relevant

Et andet vigtigt element i din SEO guide er, at dit indhold skal være relevant. Du kan se sådan på det, at dit indhold skal besvare det spørgsmål, som brugerne stiller med deres søgning, og at det skal besvare det så præcist og godt som muligt.

Du skal altså tænke nøje på brugerne, når du skaber dit indhold. Det er nemlig kun værdifuldt, hvis det er relevant i forhold til det, de har søgt på, og du skal altså holde dig til emnet. Skriv gerne langt og udførligt, men præcist og stringent, så der ikke er unødigt fyld. Din side skal være 100% relevant for brugerne, hvis den skal være optimal i forhold til SEO.

SEO tip #4 – Skriv til mennesker

Her er det nemlig også vigtigt at huske, at du skriver og SEO-optimerer til mennesker, ikke til en robot eller en algoritme. Det er rigtigt, at Google fungerer og ranker efter algoritmer, men der er også vaskeægte mennesker ansat til at teste, om indholdet er værdifuldt.

Du skal lave dit SEO-indhold til mennesker, ikke til robotter, for det giver dig den bedste søgemaskineoptimering. Du kan sikre dig, at du opfylder dette SEO tip ved at tjekke, at du har inkorporeret de tre første tips, som vi har nævnt her.

Tip #5 – Læg vægt på brugervenlighed

Brugervenlighed er et enormt vigtigt SEO tip. Det er med til at gøre dit indhold værdifuldt for brugeren, at det er overskueligt og læsevenligt. Bryd teksten op, så den ikke står i store klumper, og indsæt billeder, citater, grafer og andre elementer, der gør siden overskuelig at se på.

SEO tip #6 – Gør din SEO-side appetitlig

Sådanne ting er også med til at gøre din side appetitlig og lækker at se på, og det er vigtigt, hvis den skal gøre sig godt i søgemaskinerne. Sørg for, at din side ser topprofessionel ud, og at teksten er brudt op af billeder, videoer eller lignende. Et kort, der gør din adresse visuel, er også en god idé, ligesom et telefonnummer, man kan klikke på, er en appetitlig og brugervenlig feature.

Tip #7 – Få styr på teknisk SEO

Endnu et af de mange SEO tips, du kan have glæde af, er at få styr på din tekniske SEO. Det handler om, at selvom din side er appetitlig og flot med billeder og videoer, loader den stadig hurtigt og effektivt. Sørg for, at de visuelle elementer er i god kvalitet, men lad det ikke tage overhånd. Det er først og fremmest vigtigt, at din side loader på et par sekunder, så brugerne ikke klikker sig ud igen.

Til teknisk SEO hører også, at din side skal være tilgængelig fra alle slags enheder. Den skal altså både fungere på computer, tablet og telefon, hvis din søgemaskineoptimering skal virke. Sørg for, at designet svarer overens med alle enheder.

Tip #8 – Hav styr på dine konkurrenter

Tjek dine konkurrenter ud, inden du laver dit indhold. Dine konkurrenter er de sider, der ligger øverst i Googles organiske resultater, for det er dem, der har styr på deres SEO. Aflur, hvad de gør – hvad skriver de om, og hvordan skriver de om det?

SEO tip #9 – Lav bedre SEO-indhold

Din opgave er nu selv at gøre det, som konkurrenterne gør, men at gøre det bedre og gøre mere. Skriv længere og mere udførligt om emnet og tilføj elementer, som konkurrenterne ikke har. Det kan være videoer, lydfiler, guides eller lignende.

Tip #10 – Fokuser på linkbuilding

Linkbuilding er en væsentlig del af SEO, og det gælder både for alle slags links. Det vil sige, at de links, du har på din egen side, har betydning – både dem, som linker til dine egne undersider og links, der linker til andres hjemmesider. Generelt skal du sørge for at have styr på dine links, så du ikke har “døde” links, som ikke virker, for det er ikke godt for din SEO.

Tip #11 – Intern linkbuilding

Intern linkbuilding handler om de links på din egen side, der linker til dine egne undersider. Det er en god idé at have nogle stykker af dem, fordi det gør din side brugervenlig. På den måde får de nemlig et godt overblik over, hvor de kan finde mere information om forskellige emner, du beskæftiger dig med, og de kommer direkte derhen, når de klikker på linket.

Tip #12 – Ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding handler om at opbygge links til andres sider, og at få andre sider til at linke til dig. Ekstern linkbuilding kan ses som en slags “likes”, du giver, og som andre giver dig. Det er således rigtig godt for din SEO, at få sider med stor autoritet og troværdighed til at linke til dine sider, og det er også fordelagtigt selv at linke til sådanne sider. Men selvfølgelig kun, når det er relevant!

Tip #13 – Få hjælp af et SEO bureau

SEO indebærer et hav af forskellige elementer, og god søgemaskineoptimering kommer hele vejen rundt om din hjemmeside. Med hjælp fra et SEO bureau kan du få styr på det hele, lige fra “on page SEO” til teknisk SEO og linkbuilding. Og du kan selv blive klogere på, hvordan man arbejder med søgeoptimering, så du kan blive selvkørende på den lange bane.

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter
Del på email