Heidi Agerkvist

Om at arbejde online i en branche, der traditionelt er offline

Hvis jeg siger ”Psykolog”, hvad tænker du så?

Bløde stole i et rum med milde farver. En kop te og en pakke kleenex på det lille bord. En  midaldrende kvinde klædt i rullekrave og med brillerne i en perlesnor om nakken, som læner opmærksomt frem og eftertænksomt siger ”Mmmm”, til klienten med de lidt røde øjne.

Eller

Modulbaserede onlineforløb hvor lydfiler og arbejdsbøger leveres i deltagerens mailboks, live calls med psykologen, hjemmesider fulde af artikler med fagligt indhold formidlet i øjenhøjde, nyhedsbreve og webinarer.

Da jeg mødte op til første dag på psykologistudiet en septemberdag i 2000, var det klart det første scenarie, jeg forbandt med mit fag og med den måde, jeg forestillede mig, at jeg skulle udøve det på, når jeg engang blev sluppet ud fra instituttet i den gamle barak med et bevis på min tilegnede viden.

Idag – en færdig uddannelse og et par gode bidder ind i arbejdslivet senere – har jeg da også en klinik med bløde stole og kleenex, men det er i langt højere grad det andet scenarie, der fylder mit arbejdsuge.

Det lå ikke i kortene

I dag har jeg flere onlineforløb af forskellig art og omfang på hylderne i min butik, et nyhedsbrev med 10.000 læsere, podcast-samarbejder, jeg holder løbende webinarer og kan præsentere et efterhånden omfattende arkiv af egenproducerede artikler om de emner, jeg arbejder specialiseret med; nemlig børns udvikling og trivsel i familien, forældreskabet og parforholdet.

Havde du spurgt mig for 10-12 år siden, da jeg forsøgte at finde fodfæste i min allerførste offentlige ansættelse, havde jeg ikke selv været villig til at sætte en eneste krone på, at scenariet ville se sådan ud i dag. Dels havde jeg ingen ambition om at være selvstændig med alt hvad dertil hører, og jeg havde ingen erfaring med eller interesse for ”alt det der med computere”.

Når der mangler noget, må man lave det

Men…… Efterhånden som jeg arbejde med flere og flere forældre og børn, kunne jeg se, at der manglede noget. Der manglede ganske enkelt et tilbud til den store gruppe af forældre, der har brug for en hånd i ryggen og noget god solid grundviden om relationer, reaktioner, adfærd, udvikling og trivsel hos børn og forældre og i relationerne mellem dem på kryds og tværs. Til de mange forældre som gerne vil skabe forandring og gøre noget, men som ikke ved hvad ”det der noget” er, og hvor man starter.

For de fleste var mulighederne at vælge mellem at gøre ingenting eller køre det traditionelle psykologforløb i stillling. Og lad os bare være ærlige og sige, at det både kan være en temmelig logistisk og økonomisk krævende omgang at møde op i en psykologklinik, når man skal have fri fra arbejde, transportere sig, finde parkering, være der til tiden – samtidig begge to – og nå ja, betale psykologen. Flere gange. Samtidig kan det mentalt og identitetsmæssigt være en stopklods for at gå i gang med et sådan forløb, at skulle se sig selv som nogen, der har brug for at gå til psykolog. Om vi vil det eller ej, er der stadig en del skam forbundet med det at opleve udfordringer med at være tæt forbundet i relation til andre mennesker, selvom netop det er noget vi lærer meget lidt, hvis overhovedet noget, om.

Derfor blev det oftest sådan for de familier, der egentlig gerne ville gøre noget, for at bringe sig et rarere smidigere sted hen, at de ikke gjorde noget. For der var ikke noget relevant tilbud.

Derfor gik jeg i gang med at lave det.

Jeg er ikke en født iværksætter, men det er heller ikke nødvendigt

Det kan stadig undre mig, at det blev sådan. Jeg så den gang ikke mig selv som hverken innovativ, entreprenant eller modig, og jeg vidste intet om hverken at drive forretning og slet ikke om at gøre det online.

Jeg ser stadig ikke mig selv som den fødte selvstændige iværksætter, men kan man jo lære meget i løbet af det liv, og heldigvis viser det sig at jeg har en vis portion vedholdenhed. Det betyder, at jeg her 7 år efter jeg sendte mit første nyhedsbrev ud (og fik en mindre angstanfald i samme omgang), nu har det, man må kalde en fin onlineforretning med mange forskelle tilbud og ydelser.

Hvad driver dig?

Mange tror, at det at drive online virksomhed med elementer af passiv indkomst, stort set også er passivt arbejde. Var jeg drevet af at lave hurtige og nemme penge, skulle jeg nok have valgt en anden vej, for der er ikke meget passivitet over sådan en forretning.

Derimod er alt hvad jeg laver drevet af et ønske om at formidle min viden og mit fag på en lettilgængelig og brugbar måde for dem, der har brug for den.

Det gælder både tilgængeligheden af selve ydelsen (onlineforløb er fx uafhængige af geografi og specifikke klokkeslæt), og samtidig at indholdet i ydelsen/produktet også er let tilgængeligt (altså let af forstå og omsætte).

Mit fag kan meget hurtigt blive både med indviklet, højtpandet og en lille smule selvsmagende, og det har almindelige mennesker, som står mit i det levende liv, hverken brug for eller ret meget gavn af.

Derudover er jeg også meget glad for den afveksling det giver i mit arbejde. Jeg ville ikke trives med at have 25-30 samtaler om ugen.

Hvilket fag arbejder du i?

Hvis du, som jeg arbejder i et fag, der generelt ser lidt konservativt på rammerne for udøvelsen af det, gætter jeg på, at der er mange muligheder for at dække behov hos dine kunder/klienter/borgere, som ikke bliver dækket lige nu.

Er der brug for at gøre dit fag mere brugervenligt? Gøre noget mere fleksibelt? Lettere at forstå? Lettere at betale? Lettere at vælge specifkke dele/emner til og fra?

Mon ikke du har potentielle kunder, der gerne vil have din hjælp, men som er begrænset af geografisk afstand til dit kontor? Hvad kan du tilbyde dem i et onlineformat, som kan hjælpe dem videre med den udfordring de står med?

Start i det små med et par indlæg på din blog. Og så måske en lydfil, hvor du beskriver tre typiske udfordringer for dine kunder og tre måder at håndtere dem. Den kan senere blive et kapitel i det første lille onlineprodukt du starter med. Og allerede dér, gætter jeg på at du selv har fået de første 25 ideer til næste skridt.

Rigtig god fornøjelse!

Heidi Agerkvist

Heidi Agerkvist

Heidi er psykolog i Aarhus og online og har speciale i børnefamiliehverdagen, parforholdet og forældreskabet med alt hvad den cocktail bringer med sig af glæder og udfordringer.
Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter
Del på email