Sådan finder du din målgruppe

Kendskab til din målgruppe er af største vigtighed, uanset hvilket produkt eller ydelse, du tilbyder. For hvordan ved du, hvad du skal tilbyde, hvis du ikke ved, hvem du tilbyder det? Vi guider dig til at finde dine målgrupper og din målgruppe beskrivelse. 

Ordet ‘målgruppe’ siger en hel del. Det er dem, du vil ramme, men samtidig har de også selv et mål, som dit produkt eller ydelse skal hjælpe dem med at indfri. Du skal kende din målgruppe godt for at vide, hvordan du kan hjælpe dem med at nå i mål med det, de søger. 

Når dine målgrupper finder det, de søger, får svar på deres spørgsmål eller løst deres problem, når du nemlig også selv i mål. Du får brugere og kunder, som nyder godt af den værdifulde tjeneste, du har skabt, og du får succes med dit projekt. 

Derfor skal du finde din målgruppe 

Du skal finde din målgruppe og have en klar og tydelig målgruppe beskrivelse, fordi du skal vide, hvem du henvender dig til. Hvem tilbyder du viden, en tjeneste eller et produkt til? Det er vigtigt at vide, præcis hvem du henvender dig til, for kun på den måde ved du, hvordan du skal henvende dig. 

Et eksempel  

Hvis du fx arbejder digitalt, er du nødt til at kende din målgruppe for at vide, hvad for noget indhold, der rammer. Dit indhold skal være relevant og skabe værdi for brugeren eller kunden, og det bliver det kun, hvis det er skræddersyet til dine målgrupper. 

Relevans og værdi for målgrupperne 

Dit website får kun succes, hvis brugerne faktisk bruger det, læser og interagerer med dit indhold. Kender du dine målgrupper, kan du udarbejde det, så det fanger dem og tilbyder dem noget, de skal bruge – et svar på et spørgsmål, den viden eller det produkt, de søger.  

Hvis du ikke rammer målgruppen 

Hvis du omvendt ikke kender din målgruppe, vil du producere noget indhold, der ikke rigtigt rammer. Det vil få brugerne til at klikke sig ud igen, fordi de ikke finder, hvad de søger. På internettet gebærder vi os enormt hurtigt, og hvis ikke vi med det samme kan skimme os frem til det, vi leder efter, klikker vi os ud igen. 

Store konsekvenser for din markedsføring 

Det giver det, man kalder en høj ‘bounce-rate’, og det er rigtig dårligt for din online markedsføring. En høj bounce-rate betyder nemlig, at Google og lignende søgemaskiner vurderer din side som irrelevant.  

På den måde kommer du bagud i rækkerne, og fremfor at ligge på side et, hvor din målgruppe rent faktisk kan finde dig, ender du måske på side 10, hvor der ikke er nogen, der klikker sig hen. Og så er du altså havnet i en nedadgående spiral, hvor du har forværret din online markedsføring ved at skabe indhold, der ikke passer din målgruppe. 

Lav din målgruppe beskrivelse ud fra disse spørgsmål 

Når du skal finde din målgruppe eller dine målgrupper, så du kan udarbejde en specifik målgruppe beskrivelse, kan du stille dig selv nogle spørgsmål. Disse spørgsmål kan gøre dig skarpere på, præcis hvordan du skal fremstille dit produkt, så det matcher modtageren og bliver en succes. Spørg dig selv: 

  • Hvorfor tilbyder du produktet eller ydelsen? Hvad er formålet? Løser produktet et problem, eller svarer det på et spørgsmål? Du skal være helt skarp på dit ‘hvorfor’, for det er definerende for, hvorfor dit produkt har værdi – og det er denne værdi du ønsker at give din målgruppe. 
  • Hvem er dine nuværende brugere eller kunder? Hvem har glæde af dit produkt lige nu? Tag et grundigt kig på disse kunder eller brugere, for de giver dig meget værdifuld data om din målgruppe. Se på deres alder, køn, hvor de bor, hvad de interesserer sig for, hvad de arbejder med, og hvad de tjener. 
  • Hvem er dine konkurrenter, og hvordan udkonkurrerer du dem? En anden gruppe du skal kende som din egen bukselomme, er dine konkurrenter. Hvem har succes med at tilbyde det, som du også tilbyder? Hvordan gør de, og hvordan kan du gøre det samme, men endnu bedre? 

Tænk som målgruppen 

Et godt tip, når du skal fremstille noget, som vil ramme din målgruppe, er at forsøge at tænke som dem. Først og fremmest kan du tænke over, hvad deres mål er. Hvad er det, de vil opnå, og hvordan kan din ydelse hjælpe dem med at nå i mål? Ved at give dem det kommer du nemlig selv i mål med det, du ønsker – nemlig at tilbyde værdi til en gruppe af mennesker. 

Hvad finder målgrupperne hos konkurrenten? 

I denne forbindelse kan du også tænke over, hvorfor din målgruppe går over til konkurrenten. Hvad er det, de finder her, som giver dem værdi? Du skal finde ud af, hvordan du kan tilbyde dem mere af den værdi, så de kommer over til dig.  

Hvordan adskiller du dig fra konkurrenterne? 

Men du skal også tænke over, hvordan du adskiller dig fra konkurrenten, for her er dit unikke salgspunkt. Hvad er det, der gør dit produkt, din tjeneste eller ydelse helt speciel? Du skal klarlægge, hvor du tilbyder noget, som konkurrenterne ikke tilbyder. Hvis du tilbyder det, som konkurrenterne tilbyder – men bedre og mere – og samtidig tilbyder noget ekstra og unikt, så er du godt på vej til at få både kunder og brugere.  

Redskaber til at finde dine målgrupper 

Internettet er en uudtømmelig brønd, når det kommer til at finde information og viden. Det gælder også, når du skal finde din målgruppe. Et program som Google Analytics er meget velegnet til at forsyne dig med alskens data om dine brugeres eller kunders demografi. Google Analytics er et meget benyttet redskab af mange virksomheder, og det er bestemt værd at sætte sig ind i. 

De sociale medier kan også være brugbare, når det kommer til at blive klogere på din målgruppe. Facebook ligger inde med et stort arkiv af information om alle dets brugere – blandt andet hvad de synes om af både mad, musik, steder og begivenheder – og på din forretningsside kan du finde værdifuld data om dine målgrupper. 

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter
Del på email